Dodaj publikację
Autor
Dariusz Łuszczyk
Data publikacji
2020-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
46

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Proponuję serię zadań szaradziarskich w postaci krzyżówek (do wykorzystania w nauczaniu geografii w szkole podstawowej i średnich), których rozwiązaniem są pojęcia związane z poszczególnymi elementami tego środowiska oraz okolicznościowe, tematyczne hasła lub zadania. Dodam, że krzyżówki zaprezentowałem świadomie już rozwiązane, aby korzystający z tego opracowania mogli stworzyć własne karty pracy z treściami dostosowanymi do potrzeb i możliwości swoich uczniów i oprzyrządowania własnego warsztatu pracy. Opisując odgadywane hasła używam angielskich skrótów wskazujących kierunki lub strony części świata w celu utrwalania ich przez uczniów.
 Pobierz (docx, 325,0 KB)

Podgląd treści

Dariusz Łuszczyk

Elementy środowiska geograficznego w krzyżówkach

Środowisko geograficzne to otoczenie nieorganiczne i organiczne, w którym żyje człowiek. Z tej krótkiej definicji wynika, że składa się ono z pewnych elementów.

W celach kształcenia i treściach nauczania geografii każdego etapu edukacyjnego polskich szkół przewidziano planową pracę nauczyciela z uczniami – umożliwiającą im zdobywanie wiedzy, umiejętności, nawyków, rozwijanie osobowości – podczas której nasi podopieczni samodzielnym, odkrywczym działaniem opisują elementy środowiska geograficznego.

Od tego miejsca proponuję serię zadań szaradziarskich w postaci krzyżówek (do wykorzystania w nauczaniu geografii w szkole podstawowej i średnich), których rozwiązaniem są pojęcia związane z poszczególnymi elementami tego środowiska oraz okolicznościowe, tematyczne hasła lub zadania. Dodam, że krzyżówki zaprezentowałem świadomie już rozwiązane, aby korzystający z tego opracowania mogli stworzyć własne karty pracy z treściami dostosowanymi do potrzeb i możliwości swoich uczniów i oprzyrządowania własnego warsztatu pracy.

Położenie

Słownik języka polskiego proponuje uznać, że położenie jest miejscem, w którym się coś znajduje lub pozycją zajmowaną przez dany przedmiot w stosunku do otoczenia.

Z powyższego wynika, że położenie geograficzne jest jedną z cech obiektu geograficznego i należy je określać:

w sposób matematyczny za pomocą współrzędnych geograficznych (podaniem jego szerokości i długości geograficznej) i stanowi to podstawę potrzebnych prac kartograficznych;

w stosunku do zróżnicowania warunków przyrodniczych (budowa geologiczna, ukształtowanie powierzchni, klimat, wody, roślinność i zwierzęta, gleby, człowiek).

Nasza Ziemia jest trzecią od Słońca, piątą co do wielkości, skalistą planetą. Układu Słonecznego. Od około 4,5 miliarda lat jest jedynym znanym miejscem we Wszechświecie, gdzie występuje życie. Zamieszkują na niej miliony gatunków, w tym człowiek.

1

Poziomo:

Równoleżnik, największy i najdłuższy (ok. 40 000 km) okrąg kuli ziemskiej jego szerokość geograficzna wynosi 0°, dzieli Ziemię na dwie półkule N i S – równik

Naturalny akwen wodny, część oceanu przy brzegu lądu – morze

Olbrzymi pod względem powierzchni obszar lądu, oblany ze wszystkich stron oceanami i morzami, z innymi połączony co najwyżej wąskimi przesmykami – kontynent

Fragment lądu otoczony ze wszystkich stron wodą – wyspa

Na ile półkul dzieli Ziemię równik, południki 00 i 1800? – cztery

Jedna ze współrzędnych geograficznych (druga to szerokość), kąt liczony od południka 00 na E i W, mierzony w stopniach do 180, jego wartość odczytujemy na równoleżnikach – długość

Umowne linie na powierzchni Ziemi, półokręgi, tej samej długości (ok. 20 000 km każdy), łączą oba bieguny, wyznaczają kierunek N – S, przecinają prostopadle równoleżniki – południki

Dwa punkty na powierzchni wirującej Ziemi, najdalej oddalone od równika, przechodzi przez nie oś obrotu naszej planety, zbiegają się w nich wszystkie południki ...