Dodaj publikację
Autor
Dariusz Łuszczyk
Data publikacji
2020-10-16
Średnia ocena
0,00
Pobrań
106

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wiedza, logiczne wnioskowanie, intuicja, abstrakcyjne myślenie pozwalają znajdować odpowie-dzi na „wszystkie pytania świata”. Podstawy programowe na II i III etapie edukacyjnym wskazują cele kształcenia i treści nauczania w podziale na przedmioty, wśród których jest przyroda i geografia.
 Pobierz (pdf, 590,0 KB)

Podgląd treści

Dariusz Łuszczyk
Pytania, zadania, zagadki i łamigłówki geograficzne
Część 1 (1 – 5)

Wiedza, logiczne wnioskowanie, intuicja, abstrakcyjne myślenie pozwalają znajdować odpowiedzi

na „wszystkie pytania świata”.

Podstawy programowe na II i III etapie edukacyjnym wskazują cele kształcenia i treści nauczania

w podziale na przedmioty, wśród których jest przyroda i geografia.

Uważam, że wśród wielu metod, ich technik i dróg prowadzących do poznania wskazanych treści
jest miejsce dla pytań, zagadek i łamigłówek, których zestaw wraz z odpowiedziami przedstawiam na
kolejnych stronach.

Twierdzę, że poszukiwanie odpowiedzi na pytania w nich zawarte współprzyczynia się do realizacji

wymagań ogólnych wymienionych wyżej etapów edukacyjnych, gdyż uczeń:

1. Sięga do różnych źródeł informacji geograficznej.
2. Identyfikuje związki i zależności oraz wyjaśnia zjawiska i procesy.
3. Stosuje wiedzę i umiejętności w praktyce.
4. Rozwija w sobie ciekawość świata.
5. Potwierdza i doskonali kompetencje w zakresie technologii informacyjnej.
Dodam, że inspiracją do tego opracowania stało się – pewno trochę zapomniane – wydawnictwo:

Klima F, L., Tokarski Z., 500 zagadek z geografii, Kalejdoskop Geograficzny, 1963.

W dalszej części opracowania przedstawiam pięć pierwszych zagadek – łamigłówek. Jeśli starczy

pomysłów, sił i czasu będę prezentował kolejne.
















Opracowanie:

Dariusz Łuszczyk

Pomoc graficzna i korektorska:

Małgorzata Lipowska, Monika Łuszczyk

Dariusz Łuszczyk
1. Nasz układ planetarny

Wiadomo, że teoria heliocentryzmu pojawiała się już w starożytności (Grecja, Arystrach z Samos).
Dopiero Mikołaj Kopernik w dziele „De revolutionibus orbium coelestium” przedstawiał naukowo
heliocentryczną wizję Wszechświata – Ziemia i inne planety układu słonecznego krążą dookoła Słońca.
Dziś nauka mówi, że nasza Galaktyka (jako jedna z wielu) to około 100 miliardów gwiazd. Ziemia,
składowa układu słonecznego i tylko drobna cząstka Wszechświata jest bardzo ważną dla nas planetą.
Warto w tym miejscu odpowiedzieć na kilka pytań – zagadek (szukaj w źródłach), które potwierdzą
lub uzupełnią naszą wiedzę o Wszechświecie. Swoje odpowiedzi porównaj z treścią komórek tabeli
(kliknij i przesuń lub wytnij kolorowy kształt).

Źródło: https://sites.google.com/site/kosmos8887/uklad-sl

Lp.
1 Wskaż istotną różnicę między gwiazdą a pla-

Pytanie, zagadka, łamigłówka

netą?

2

Podaj definicję gwiazdozbioru?

3 Jakie zagrożenia dla astronautów niosą „spa-

dające gwiazdy” = meteory?

Odpowiedź

Gwiazdy to olbrzymie, gazowe, gorące ciała niebie-

skie, które świecą własnym światłem.

Planety to mniejsze od gwiazd ciała niebieskie, które

oświetla i ogrzewa Słońce.

Gwiazdozbiory to grupy blisko siebie leżących gwiazd
a powstającym z nich kształtom nadaje się adekwatne

nazwy, np. Mały Wóz.

Meteoryt jako pozostałość ciała niebieskiego porusza
się w kosmosie. Kiedy wpada do atmosfery ziemskiej
ma ogromną prędkość i jest rozżarzony (w nocy wi- ...