Dodaj publikację
Autor
Dariusz Łuszczyk
Data publikacji
2021-05-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
34

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Trzynasty zestaw pytań, zadań, zagadek i łamigłówek pozwoli Ci udowodnić, że potrafisz sięgać do różnych źródeł informacji i narzędzi geograficznych oraz rozwijać w sobie ciekawość świata tym razem na temat wybranych kanałów wodnych, czyli budowli inżynieryjnych łączących istniejące naturalne drogi wodne.
 Pobierz (pdf, 717,0 KB)

Podgląd treści

Dariusz Łuszczyk
Pytania, zadania, zagadki i łamigłówki geograficzne
Część 7 (13)

W siódmej części tytułowego opracowania przedstawiam trzynasty zestaw pytań, zadań, zagadek
i łamigłówek, który pozwoli Ci udowodnić, że potrafisz sięgać do różnych źródeł informacji i narzędzi
geograficznych oraz rozwijać w sobie ciekawość świata.

Dariusz Łuszczyk
13. Kanały wodne = sztuczne łączy naturalne

Nauka definiuje kanał wodny jako sztuczny fragment drogi wodnej, mający na celu połączenie już
istniejących naturalnych. Powstałe nowe szlaki wodne istotnie ułatwiają żeglugę, skracają czas po-
dróży statków, przynoszą posiadaczom kanałów korzyści materialne i znaczenie polityczne.

Warto dodać, że powstawaniu kanałów towarzyszą różne budowle inżynierskie np.: śluzy, mosty

porty, ujęcia wód, nabrzeża, stacje pomp, inne.

W tym zestawie pytań, zadań, zagadek, łamigłówek przypomnimy i poznamy niektóre kanały morskie

i śródlądowe.

1. Przed Tobą fragmenty map z położeniem wybranych kanałów. Na podstawie tego i innych źródeł

rozpoznaj te kanały i obok wycinka każdej mapy zapisz w kolejnych wierszach:
• Nazwę kanału (wskazany czerwoną strzałką) i długość tej drogi wodnej;
• Jakie ważne obiekty geograficzne łączy;
• Do trzech „ciekawostek” o rozpoznanym kanale.
Dla porównania zamieszczam proponowane odpowiedzi.

Wybrane kanały wodne morskie i śródlądowe (wycinki map)
Położenie

Wiadomości

Kiloński – 98 km.

Najkrótsze połączenie między morzami: Bałtyckim a Północnym.

Najbardziej ruchliwy na świecie – blisko 50 tys. tranzytów rocznie.




Augustowski – ok 103 km.

Żeglowna droga między Wisłą i Niemnem.

Budowany od 1824 do 1838 roku, powstało 40 km przekopów, 18 śluz
oraz 23 jazy.

Białomorski – 227 km

Łączy morza: Białe z Bałtyckim

19 śluz pozwala pokonać różnice wysokości (od 103 metrów w górę i
potem 95 metrów w dół do jeziora Onega


Sueski – 163 km.

Łączy morza: Śródziemne z Czerwonym.

Przy budowie korzystano także z pomocy polskich inżynierów – hono-
ruje to H. Sienkiewicz w powieści „W pustyni i w puszczy”.
Skrócił trasę żeglugową z Europy do Indii Zachodnich o 7,5 tys. km.
Obsługuje 8% światowych transportów ropy.

Bydgoski – ok 25 km.

Łączy Wisłę (przez Brdę) i Odrę (przez Noteć i Wartę).

Najstarszy czynny śródlądowy kanał w Polsce. Unikatowy w skali euro-
pejskiej przykład XVIII-wiecznej myśli technicznej oraz rozwoju
techniki na przestrzeni następnych wieków.


Ren – Men – Dunaj – 178 km.

Łączy Dunaj z Menem i Renem, czyli morza: Czarne z Północnym.

Stwarza krajom nie posiadającym bezpośredniego dostępu do morza
szansę komunikacyjną - przez Morze Czarne i Północne – z morzami i
oceanami świata.

Koryncki – ponad 6 km.

Łączy morza: Egejskie z Jońskim.

Zbyt wąski dla nowoczesnych jednostek jest używany jest przez
statki turystyczne. Bogata infrastruktura: most kolejowy, 3 ...