Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Sztul
Data publikacji
2021-07-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
1760

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza publikacja to opis i analiza realizacji §8 ust.3 pkt 1: ,,Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się." Opis dołączyłam do dokumentacji przekazanej do KO.
 Pobierz (docx, 76,5 KB)

Podgląd treści

Opis i analiza

§ 8 ust. 3 pkt 1

Umiejętność wykorzystania w pracy metod aktywizujących ucznia oraz narzędzi multimedialnych i informatycznych, sprzyjających procesowi uczenia się

Opis i analiza realizacji wymagań określonych w § 8 ust 3 pkt 1

zawarta jest w poniższych punktach.

Wzbogacanie i doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez stosowanie metod aktywizujących uczniów.

Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Zastosowanie TIK w codziennej pracy

Zastosowanie TIK w nauczaniu zdalnym

Rozwijanie i usprawnianie umiejętności stosowania metod aktywizujących oraz technologii informacyjnej i komunikacyjnej poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego oraz poprzez samodzielną lekturę.

Wzbogacanie i doskonalenie własnego warsztatu pracy poprzez stosowanie metod aktywizujących uczniów.

Chiński filozof i myśliciel Konfucjusz już około dwa tysiące lat temu głosił: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Jako nauczyciel z kilkunastoletnim stażem pracy wielokrotnie przekonałam się o słuszności, mądrości i aktualności tych słów. Badania przeprowadzone przez University of Texas dowodzą, iż uczniowie zapamiętują 10 % z tego, co przeczytają, 20% z tego, co usłyszą, 30% z tego, co zobaczą, 50% z tego, co usłyszą i zobaczą, 70% z tego, co powiedzą i aż 90% z tego, co zrobią i powiedzą.

Metody aktywizujące mają ogromną przewagę nad metodami podającymi. Większy nacisk kładzie się na proces uczenia się, a nie nauczania. W przeciwieństwie do metod podających, pierwszoplanową rolę podczas lekcji odgrywa uczeń. Dzięki temu jest bardziej zaangażowany w proces dydaktyczny. Stosując metody aktywizujące, nauczyciel pełni rolę animatora, doradcy, obserwatora, odchodząc od tradycyjnej funkcji – nieomylnego eksperta, wykładowcy. Nauczyciel przygotowuje materiały, inicjuje sposób działania.

Mając to na uwadze, regularnie w swojej pracy z uczniami zarówno jako nauczyciel języka angielskiego, jak i wychowawca stosuję metody aktywizujące, dobierając je do realizowanych treści oraz celów zajęć. Do najczęściej stosowanych przeze mnie metod aktywizujących należą:

mapa pojęciowa (mentalna) – Często wykorzystuję mapę pojęciową jako rozgrzewkę językową, która pełni funkcję wprowadzenia do nowego zagadnienia leksykalnego. Rysuję na tablicy „słoneczko” / „pajączka”, od którego odchodzą linie. W środku zapisuję hasło. Uczniowie w parach lub grupach wypisują słówka, które kojarzą im się z podaną kategorią, np. ANIMALS – ZWIERZĘTA. Odwołują się do zdobytej wcześniej wiedzy. Następnie poszczególne pary / grupy prezentują swoje wyrazy, które nauczyciel zapisuje na tablicy, zachęcając jednocześnie pozostałych uczniów do uzupełniania swoich list o słówka, których nie wypisali, a także do sprawdzania poprawności ortograficznej. Stosuję również inny wariant pracy z mapą pojęciową, wykorzystując elementy innej metody aktywizującej „burzy mózgów”. Rzucam miękką piłeczkę do poszczególnych uczniów, których zadaniem jest podać słówko kojarzące się ...