Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Sztul
Data publikacji
2021-07-30
Średnia ocena
5,00
Pobrań
1859

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Niniejsza publikacja to opis i analiza § 8 ust. 3 pkt 4b: ,,Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej." Przedstawiłam ten opis i analizę ustnie podczas rozmowy kwalifikacyjnej na nauczyciela dyplomowanego.
 Pobierz (docx, 23,9 KB)

Podgląd treści

§ 8 ust. 3 pkt 4b Rozporządzenia:

Wykonywanie zadań opiekuna stażu, opiekuna praktyk pedagogicznych, nauczyciela-doradcy metodycznego, przewodniczącego zespołu nauczycieli, koordynatora wolontariatu, koordynatora projektu, kuratora społecznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, rzeczoznawcy do spraw podręczników, a w przypadku nauczycieli szkół artystycznych – także nauczyciela-konsultanta współpracującego z Centrum Edukacji Artystycznej

Rok przed rozpoczęciem stażu na nauczyciela dyplomowanego oraz w trakcie pierwszego roku trwania stażu pełniłam funkcję opiekuna stażu. W roku szkolnym 2016/2017 po raz pierwszy spróbowałam swoich sił w charakterze opiekuna nauczyciela stażysty ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego – germanistki pani Pauliny Sobierajskiej. Udzieliłam mojej podopiecznej wsparcia podczas redagowania planu rozwoju zawodowego, opracowałam i zawarłam kontrakt dot. zasad współpracy, raz w miesiącu obserwowałam zajęcia prowadzone przez stażystkę, omawiałam z nią lekcje, udzielałam wskazówek, skłaniałam do refleksji, sporządziłam propozycję oceny dorobku zawodowego, pomogłam przygotować się do rozmowy z komisją, brałam udział w pracach komisji.

Wraz z początkiem roku szkolnego 2017/2018 objęłam funkcję opiekuna stażu nauczyciela kontraktowego języka angielskiego pani Edyty Baranowskiej ubiegającej się o stopień nauczyciela mianowanego. Nauczycielka rozpoczęła pracę w naszej szkole i kontynuowała staż rozpoczęty w 2015 roku w poprzedniej placówce. Udzieliłam koleżance pomocy w realizacji planu rozwoju zawodowego. Raz w miesiącu obserwowałam i omawiałam zajęcia prowadzone przez moją podopieczną, sporządziłam okresowe sprawozdania z realizacji stażu, opracowałam propozycję oceny dorobku zawodowego nauczycielki.

Przez te dwa lata systematycznie zapraszałam moje podopieczne na prowadzone przeze mnie lekcje, przygotowywałam scenariusze, dzieliłam się pomocami wykorzystywanymi podczas tych zajęć. Starałam się zaprezentować różnorodne metody i techniki pracy z uczniami, aby nauczycielki jak najwięcej skorzystały z tych obserwowanych lekcji. Zapraszałam nauczycielki na lekcje różnego typu: zajęcia, podczas których wprowadzałam nowe słownictwo lub nową strukturę gramatyczną, lekcje powtórzeniowe, zajęcia, podczas których uczniowie usprawniali umiejętności słuchania, czytania, mówienia, korzystania ze słownika. W obecności moich podopiecznych, przeprowadziłam m.in. lekcje metodą stacji zadaniowych, zastosowałam samodzielnie przeze mnie przygotowane gry planszowe, m.in. utrwalające znajomość czasowników nieregularnych, a także prezentacje multimedialne przedstawiające słownictwo, struktury gramatyczne, zawierające ilustracje prowokujące uczniów do ćwiczenia danej konstrukcji. Zaznajamiałam lub przypominałam podczas tych lekcji nauczycielkom różne gry i zabawy językowe, np. Simon says, zgadywanie, pantomima, krzyżówki. Zaprezentowałam również pracę z materiałem autentycznym, a mianowicie z piosenką. Przedstawiłam podczas obserwowanych lekcji sposoby, jakie stosuję w celu zwiększenia autonomii uczniów, wskazania im technik samodzielnej, efektywnej nauki, uczenia się od siebie nawzajem, np. poprzez przygotowywanie własnych ćwiczeń leksykalnych, nad którymi można pracować samodzielnie lub z kolegą, a którymi następnie można się wymienić z innymi uczniami i sprawdzić swoje umiejętności, uczenie ...