Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Mikulska
Data publikacji
2021-12-12
Średnia ocena
0,00
Pobrań
384

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ćwiczenia redakcyjne w zakresie kształtowania umiejętności pisania rozprawki na określony temat.
 Pobierz (docx, 19,4 KB)

Podgląd treści

Temat wypracowania

Czy warto poświęcić życie w imię wielkich idei? Rozważ problem i uzasadnij swoje stanowisko. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej i innego utworu literackiego. Twoja praca powinna zawierać co najmniej 200 słów.

Część 1. Wykonaj ćwiczenia:

Podkreśl słowa – klucze w powyższym temacie.

Podaj synonimy słów:

poświęcić – …………………………………………………………………………

idea – ………………………………………………………………………………..

warto – ………………………………………………………………………………

Sformułuj tezę w oparciu o temat:

…………………………………………………………………………………………..

Zapisz sformułowaną tezę jeszcze dwa razy, zastępując słowa „warto”, „poświęcić” i „idee” synonimami.

1)………………………………………………………………………………………

2)………………………………………………………………………………………

Napisz trzy argumenty do wskazanej tezy. Dokończ zdanie:

Warto poświęcić się w imię wielkich idei, ponieważ:

1)………………………………………………………………………………………

2)………………………………………………………………………………………

3)………………………………………………………………………………………

Część 2. Napisz rozprawkę na podany temat.

Uzupełnij schemat rozprawki zgodnie ze wskazówkami podanymi w nawiasach.

(Napisz 2-3 zdania związane ze słowem kluczem zawartym w temacie)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Uważam zatem, że (sformułuj tezę)……………………………………………………………………...

Postaram się udowodnić moje stanowisko, odwołując się do (zapowiedz dalszą pracę) …………….....

…………………………………………………………………………………………………………..

Argumentem przemawiającym za słusznością postawionej przez mnie tezy jest to, że (napisz argument)………………………………………………………………………………………………… (Rozwiń argument, wyjaśnij go)…………………………………............................................................

……………………………………………………………………………………………………………………… Doskonałym tego przykładem jest (opisz dokładnie przykład z literatury)…….....................

……………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………............................................................................................................................................................................................................................................

Wynika z tego wniosek, że (sformułuj wniosek cząstkowy)…………………………………………......

……………………………………………………………………………………………………………

Słuszność mojej tezy potwierdza także argument, iż…………………………………………....

……………………………………………………………………………………………… (Rozwiń argument, wyjaśnij go) ……………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………Świadczy o tym przykład (opisz dokładnie przykład z literatury)…….........................................

……………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………............................................................................................................................................................................................................................................

Wynika więc, że (sformułuj wniosek cząstkowy)…………………………………………......

……………………………………………………………………………………………………………

Przedstawione przez mnie argumenty potwierdzają tezę, że (potwierdź tezę)………………

…………………………………………………………..Jak wynika z opisanych przez mnie przykładów (napisz, co jest ważne)………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………..Nasuwa się zatem refleksja, że (sformułuj wniosek końcowy)…………………………………….................................................................................

……………………………………………………………………………………………………………

Część 3. Przepisz w całości rozprawkę i oblicz ilość słów.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Realizacja tematu

(0-2p.)

Elementy retoryczne

(0-5p.)

Kompetencje kulturowe i literackie

(0-2p.)

Kompozycja tekstu

(0-2p.)

Styl

(0-2p.)

Język

(0-4p.)

Ortografia

(0-2p.)

Interpunkcja

(0-1p.)

Część 4. Naucz się na pamięć schematu:

WSTĘP

(Napisz 2-3 zdania związane ze słowem kluczem zawartym w temacie)

Uważam zatem, że (sformułuj tezę)

Postaram się udowodnić moje stanowisko, odwołując się do (zapowiedz dalszą pracę)

ROZWINIĘCIE

Argumentem przemawiającym za słusznością postawionej przez mnie tezy jest to, że (napisz argument) (Rozwiń argument, wyjaśnij go)

Doskonałym tego przykładem jest (opisz dokładnie przykład z literatury)

Wynika z tego wniosek, że (sformułuj wniosek cząstkowy)

Słuszność mojej tezy potwierdza także argument, iż (Rozwiń argument, wyjaśnij go)

Świadczy o tym przykład (opisz dokładnie przykład z literatury)

Wynika więc, że (sformułuj wniosek cząstkowy)

ZAKOŃCZENIA

Przedstawione przez mnie argumenty potwierdzają tezę, że (potwierdź tezę)

Jak wynika z opisanych przez mnie przykładów (napisz, co jest ważne)

Nasuwa się zatem refleksja, że (sformułuj wniosek końcowy)