Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Łuszczyk
Pytania, zadania, zagadki, łamigłówki geograficzne 29/35/B
Przedstawiona część to zestaw pytań, zadań, zagadek, łamigłówek tym razem dla uczniów pierw-
szego etapu edukacyjnego, ale młodzież pozostałych może: zweryfikować swoją wiedzę, umiejętności,
postawy, potraktować treści jako „rozrywkę dydaktyczną.”.
Dariusz Łuszczyk
35. Przyroda z geografią do poznania praw natury prowadzą
Opracowanie przedstawiam w postaci „kart pracy”, tematycznie związanych z porami roku.
Część 1/2 – Jesień.
Przyrodniczo - geograficzna "enigma"
Wyobraź sobie, że masz dostęp do elektromechanicznej maszyny szyfrującej
„enigma” (szyfrogramy zakodowane przy jej pomocy - maszyna była wykorzystywana głównie przez siły
zbrojne, państwowe i wywiadowcze Niemiec - po raz pierwszy rozszyfrowali polscy kryptolodzy).
W tabeli masz obrazki wybranych składników środowisk przyrodniczo-geogra-
ficznych poznanych podczas różnych szkolnych zajęć i wycieczek. Poznaj za-
wartość tabeli i jej systemem szyfrowania.
A
B
C
D
1
2
3
4
1. Podaj, jak "enigma", szyfry dla poszczególnych środowisk przyrodniczo - geo-
graficznych (każde ma cztery pary: liczba + litera lub odwrotnie)
- ; - ; - ; -
- ; - ; - ; -
Las --------------------------------------
Wieś --------------------------------
Miasto ----------------------------- Ogród-Sad ------------------------------
- ; - ; - ; -
- ; - ; - ; -
Modele głoskowe i logogryf
Składnikami poznanych środowisk przyrodniczych są głównie rośliny i zwierzęta,
które (między innymi) oddychają, piją, jedzą (niektóre widzisz poniżej).
1. Połącz zamieszczone ilustracje roślin i zwierząt z właściwym modelem głosko-
wym?
g
a
a
z
b
p
w
e
i
ó
e
k
k
k
p
ó
l
s
k
ś
ś
i
k
m
k
s
k
k
t
a
n
o
a
o
e
a
a
2. Rozwiąż logogryf (zadanie szaradziarskie, w którym wpisuje się w diagram niekrzyżujące się wyrazy
pomocnicze a ich określone litery tworzą rozwiązanie) i odczytaj (w zielonej kolumnie) roz-
wiązanie (dla ułatwienia niektóre litery wpisano).
J
S
N
B
P
K
T
Y
Obszar upraw rolniczych (zboża, ziemniaki, buraki, wa-
rzywa, owoce, inne)
Biega „wesoło” i szybko po lesie i polach. To nie jest
„żona” jelenia.
Z rodziny świniowatych w lesie.
Gulgocze na podwórku wiejskim
Tworzy kopczyki na łąkach i w ogrodach
Powszechne budynki mieszkalne w mieście
Owoc leśny, smaczny jako nadzienie w pierogach
Z nich „dywany” w parkach
Gra słów: Czy z „łyżki” może powstać pora roku?
Aby rozwiązać to zadanie, odpowiedz na pytanie: Co się robi łyżką? Pomoc do odpowiedzi:
dokonaj przestawienia (anagram) wyrazów i zapisz odpowiedź – nią Je się = -----------
Na pewno odkryliście, że z „łyżki” powstaje (dzięki szaradziarskiej grze słów), zaczynająca
się we wrześniu, ciekawa pora roku.
1. Z podanych liter ułóż nazwę zaczynającej się we wrześniu pory roku (kod Ci pomoże).
2. Pomaluj dowolnie poniższe cyferki. Tworzą one ważną kalendarzową datę ...