Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Łuszczyk
Pytania, zadania, zagadki, łamigłówki 30/36
Ta część to zestaw pytań, zadań, zagadek, łamigłówek (w formie kart pracy) dla uczniów
pierwszego etapu edukacyjnego, ale młodzież pozostałych może: zweryfikować swoją wiedzę,
umiejętności, postawy, potraktować treści jako „rozrywkę dydaktyczną.”.
Dariusz Łuszczyk
36. Przyroda z geografią dobrze sobie z naturą radzą
Opracowanie przedstawiam w postaci „kart pracy”, tematycznie związanych z porami roku.
Część 2 – Zima
Warto w ty miejscu przypomnieć kilka myśli, przysłów = ludowych mądrości, które są świa-
dectwem wiedzy, wiary, drogowskazem, „tłumaczem” zjawisk w przyrodzie.
1. Czytajmy i próbujmy tłumaczyć poniższe treści.
Oto wybrane:
• Ja rozumiem, że wam jest zimno, ale jak jest zima to musi być zimno! (film „Miś”)
• Zima trudna, nudna, ziębi, gnębi, mrozi, grozi, ale mimo zmartwień z zimą – żal tej zimy
mi. (Jeremi Przybora)
• Dlaczego wydaje nam się, że zima trwa dużo dłużej niż wszystkie inne pory roku? (Bogumił
Buczyński)
• Zima jest piękna do pewnego stopnia... Celsjusza (Tadeusz Gicgier)
Przysłowia polskie: https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,29136937,przyslowia-o-zimie-sprawdz-ile-z-nich-znasz.html
• Co zima przychłodzi, lato wynagrodzi.
• Im więcej zimą wody, tym więcej wiosną pogody.
• Gdy mróz w lutym ostro trzyma, tedy już niedługa zima.
• Choćby i najtęższa zima - tylko do wiosny trzyma.
• Gdy październik ciepło trzyma, zwykle bywa mroźna zima.
• Od świętego Marcina zima się zaczyna.
2. Podejmij próbę „przetłumaczenia” wybranego powiedzenia lub przysłowia:
------------------------------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Piękno tej pory roku zależy od ilości stopni Celsjusza1
Pola pustoszeją, w sadach zebrano owoce a w ogrodach warzywa, w lesie opadają
liście, nie ma już grzybów i jagód. Zwierzęta gromadzą zapasy i niektóre szy-
kują się do snu, z łąk zebrano siano a zwierzęta hodowlane wróciły do budynków
gospodarczych, dni coraz krótsze, często pada deszcz, jest coraz zimniej.
1. Masz przed sobą trzy „sąsiadujące” ze sobą daty. Zakreśl niebieską pętlą
datę początkującą kolejną porę roku (po poznanej w części 1) oraz jej nazwę.
2. Na poniższych termometrach zaznacz czerwono temperaturę spotykaną
w poszczególnych porach roku. Wyróżnij niebiesko termometr „zimowy”2.
- 20 C;
jesień
+ 100 C;
zima
+40 C;
wiosna
+ 180
lato
1 Andreas Celsjusz-szwedzki uczony jeden z wynalazców skali temperatur
2 Warto poprosić o pomoc Starszych (Nauczyciele, Rodzice, Rodzeństwo, Koledzy)
Odczytujemy i obliczamy3
Podaję Ci „zaokrąglone” godziny wschodu i zachodu Słońca w Warszawie 23.09 i 22.12
23.09 – wschód Słońca - 06:00; zachód Słońca – 18:00
22.12 – wschód Słońca – 08:00; zachód Słońca – 15:00
1. Na obrazkach zegarów dorysuj strzałki pokazujące podane godziny wschodu
i zachodu Słońca ...