Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Łuszczyk
Pytania, zadania, zagadki, łamigłówki przyrodniczo - geograficzne 32/38
Kolejna część to zestaw pytań, zadań, zagadek, łamigłówek dla uczniów pierwszego etapu
edukacyjnego, ale młodzież pozostałych może potraktować treści jako swego rodzaju „roz-
rywkę dydaktyczną” i tym samym zweryfikować swoją wiedzę, umiejętności, postawy.
Dariusz Łuszczyk
38. Przyroda z geografią z poznawaniem praw natury dobrze sobie
radzą
Opracowanie przedstawiam w postaci „kart pracy” (do dowolnego wykorzystania), tema-
tycznie związanych z porami roku.
Część 4/1 – lato
Jeśli uzupełnisz zdania „rozrzuconymi” słowami, to na pewno rozpoznasz o
którą porę roku chodzi.
- - - - - - - miesiącem w naszych kalendarzach jest czerwiec.
Dni podczas tej pory roku są cały czas - - - - - - - od nocy.
Słońce nad horyzontem świeci coraz - - - - - - i - - - - - - .
Jest coraz - - - - - - - .
Przedostatni tydzień czerwca to ostatnie dzwonki na - - - - - - .
21.06 to pierwszy dzień kolejnej pory roku jaką jest - - - - .
Zaraz po tej dacie zaczynają się - - - - - - - .
cieplej.
lekcje.
Szóstym dłuższe
dłużej
wyżej.
lato. wakacje.
21.06 to także słowiańskie święto = Noc Kupały, obchodzone w dzień przesile-
nia letniego (na pewno pamiętasz przesilenie zimowe) i najkrótszej tej doby
nocy. Radosne zabawy, tańce, śpiewy, puszczanie przez dziewczęta na wodę ko-
lorowych, oświetlonych wianków, ogniska, wróżby, inne miały zapewnić świętują-
cym zdrowie i wszelki urodzaj.
1. Obejrzyj „filmik” https://www.youtube.com/watch?v=VNQfvD1AEwU posłuchaj komenta-
rza, obejrzyj „obrazki” i „wymyśl” dla nich tytuły nawiązujące do słowiańskiego
święta = Noc Kupały.
--------------------------------------------
--------------------------------------
--------------------------------------------
Rodzaje lasów
Lato to miesiące, w których otaczające nas środowiska przyrodniczo-geograficzne prezen-
tują swój charakter, przydatność, piękno.
Las to obszar = skupisko drzew. Od ich nazw wywodzą się pojęcia rodzajów lasów. Masz
obrazki i pojęcia „leśne”.
1. Zapisz je w postaci kodu: nazwa drzew – nazwa lasu; obraz (jeden przykład
rozwiązano).
A – las iglasty
bór
D – las olsowy
olszyna
C – las brzozowy
brzezina
F – las mieszany
E – las liściasty
B – las dębowy
dąbrowa
--------------
--------------
--------------
--------------
--------------
F - 1
--------------
6
5
4
3
2
1
Dojrzewają na polach
Na polach rolników dojrzewają rośliny: zbożowe, okopowe, oleiste, inne, z których produkuje
się wiele artykułów spożywczych i innych.
1. W tabeli pogrupowano obrazki roślin dojrzewających na polach oraz miejsce do wpisania
(z alfabetycznej listy zamieszczonej pod tabelą) nazw wybranych produktów z tych roślin
uzyskiwanych (mogą się powtarzać).
Korzystając ze źródeł oraz pomocy Dorosłych możesz tę listę uzupełnić.
Rośliny uprawiane na polach
Produkty
Z
b
o
ż
o
w
e
O
k
o
p
o
w
e
l
O
e
i
s
t
e
I
n
n
e
Pszenica
Żyto
Owies
Jęczmień
Ziemniaki
Buraki
cukrowe
Rzepak
Słonecznik
Len
Kukurydza
Chmiel
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
chipsy ...